Tillgänglighet i våra digitala kanaler
Digital tillgänglighet innebär våra webbar, internetbanken, appar och digitala dokument går att använda även för personer med exempelvis synnedsättning eller nedsatt hörsel. Vi vill att alla ska kunna använda våra digitala tjänster – oavsett förutsättningar. Vårt mål är att alla som vill besöka oss digitalt och vill göra sina bankärenden hos oss ska känna sig inkluderade.
EU:s tillgänglighetsdirektiv som införs 28 juni 2025 innehåller krav på att digitala tjänster som skurupssparbank.se, internetbanken, appar och digitala dokument ska vara tillgängliga för alla. På Skurups Sparbank har vi arbetat med tillgänglighet länge eftersom det är viktigt för oss att så många som möjligt känner sig inkluderade och kan använda våra digitala tjänster.
Vår tillgänglighetsredogörelse
Vårt mål är, och har alltid varit, att erbjuda tillgängliga tjänster för alla. I vår tillgänglighetsredogörelse kan du läsa om vårt arbetssätt och våra ambitioner.
Stöd och hjälp i våra digitala tjänster
Tillgänglighet är ett kontinuerligt arbete, som alltid finns med i utvecklingen av våra produkter och tjänster – alla nya tjänster och produkter som lanseras för privatkunder ska vara tillgängliga från start.
Synnedsättning
Om du har en synnedsättning finns det olika funktioner och hjälpmedel som kan göra det enklare för dig att sköta dina bankärenden.
- Du kan navigera på våra webbsidor med en skärmläsare.
- Du kan zooma våra webbsidor till 400 procent utan att texten förvrängs.
- Du kan få en stor eller en talande säkerhetsdosa för att logga in i internetbanken. Våra säkerhetsdosor
- Du kan få bankdokument översatta till blindskrift.
- På bankkontoren har vi ett kölappssystem som använder ljud och blindskrift.
Hörselnedsättning
Om du har en hörselnedsättning finns det olika funktioner och hjälpmedel som kan göra det enklare för dig att sköta dina bankärenden.
- Våra videofilmer är textade.
- Våra inpelade seminarier är textade.
- Du kan göra göra dina bankärenden genom Post- och telestyrelsens tjänster för texttelefoni, bildtelefoni och teletal.
Texttelefoni (texttelefoni.se)
Vissa motoriska svårigheter
Om du har vissa motoriska svårigheter finns det olika funktioner och hjälpmedel som kan göra det enklare för dig att sköta dina bankärenden.
- Det går att navigera runt på våra webbplatser med hjälp av tangentbordet.
- Våra webbplatser som skurupssparbank.se, internetbanken och apparna följer en struktur som är enkel att följa.
- För den som har vissa talsvårigheter finns särskild programvara som kan underlätta vid telefon- och videosamtal.
Om du hittat en brist i tillgängligheten
Om du har frågor eller sett en brist i tillgänglighet i våra digitala kanaler och dokument eller om du har synpunkter på vårt tillgänglighetsarbete, ring oss eller kom in på något av våra kontor.
Om du har meddelat oss om ett problem som hindrar dig från att komma åt innehållet på våra webbplatser eller digitala dokument, men anser att du inte har fått ett tillfredsställande svar, kan du kontakta Post- och telestyrelsen.
Skicka ett brev till:
Post- och telestyrelsen
Hälsingegatan 38
SE-113 43 Stockholm