Grattis till vinsten som Årets Hållbara Företag! Hur jobbar ni med hållbarhet i er restaurang?
- Vi har sedan start haft en tydligt tänk kring råvaror och har tagit ett helhetsgrepp. Bra råvaror ger bättre kvalitet och smak. Sedan utvecklar vi oss hela tiden med att t ex använda miljövänlig färg när vi målar om och arbeta med hållbara transporter, matsvinn, återanvändbara burkar osv.
Varför är hållbarhet viktigt för er?
- Från början var det för att kvaliteten var bättre. Obesprutat, grönsaker som växer i riktig jord, glada djur. Emma är den som drivit och driver detta vidare, det är lätt att bli hemmablind om man inte hela tiden är intresserad och redo att fortsätta jobba med hållbarhet. Nu tittar vi på saker som att ha förkläden i galon så att det bara är att torka av, istället för att de ska tvättas varje dag. Men hållbarhetstänket är sprunget ur en vilja att hålla hög kvalitet.
Hur ser restaurangbranschen som helhet ut ur ett hållbarhetsperspektiv? Märker ni en omställning?
- Det finns hopp! Många ställer om eller visar i alla fall ett intresse för omställning. Vi ser många kreativa lösningar i branschen hos allt från den lokala pizzerian till lyxkrogen i Stockholm.
Vi har ju pratat om hur ni jobbar rent miljömässigt med hållbarhet, på vilket sätt har ni integrerat de två andra perspektiven, social och ekonomisk hållbarhet, i er verksamhet?
- Socialt så har vi tänkt mer på personalen nu, i sommar hade vi bara lunchöppet och stängt söndagar och måndagar. Då fick personalen paus på ett annat sätt och kom tillbaka piggare och med mer energi.
Pandemin fick många krögare att tänka till ekonomiskt. Det blev tydligt att det är viktigt att gå med vinst och att få företaget ekonomiskt hållbart.